Dag 9 - Min tro...

Vad kallar dom det? Ateism tror jag.

Enligt Wikipedia: Ateism (grekiska α, icke och θεος, gud) innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter.[1] Begreppet spänner från avsaknad av tro på någon eller några gudar eller högre makter till aktivt avståndstagande från sådana. Ett par välkända engelskspråkiga uppslagsverk anger båda definitionerna samt preciseringar som ligger mellan dessa[2], medan den svenska Nationalencyklopedin beskriver ateism som "åsikten att det inte finns någon gud".

Ja det där kan någ beskriva min tro rätt bra. En avsaknad av tro på något är precis vad jag har. Visst att jag är döpt och konfimerad, men vad tusan måste man tro på gud för de? Jag har gått ur Svenska Kyrkan och kommer förmodligen aldrig gifta mig i kyrkan. Om det fanns en gud som ville människan väl skulle inte världen se ut som den gör idag....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0